Metody Mieszane Wyceny
Metoda szwajcarska - zaliczana do najprostszych i najczęściej stosowanych spośród mieszanych metod wyceny przedsiębiorstw. Reprezentuje ona grupę tzw. metod średniej wartości. Metoda bazuje na założeniu, że wartość spółki jest sumą wartości majątku przedsiębiorstwa i wartości jego reputacji. Przy tak ustalonym sposobie obliczania wpływu czynnika reputacji zakłada się, że na wartość spółki wpływają te czynniki, które kształtują rzeczową stronę procesu produkcji, jak i zdolność przedsiębiorstwa do generowania przychodów. Metoda ta z założenia jest przeznaczona dla przedsiębiorstw o wysokiej rentowności, dla których wartość dochodowa jest większa od wartości majątkowej.
W przypadku metody szwajcarskiej wartość przedsiębiorstwa jest traktowana jako średnia ważona wartości majątku i wartości dochodowej. Wartość dochodowa posiada dwukrotnie większą wagę.
Metoda szwajcarska zakłada nieskończenie długi okres funkcjonowania przedsiębiorstwa, a jednocześnie nieskończenie długi okres generowania przez nie dochodu z tytułu wykorzystywania posiadanego majątku, jak i nadwyżki wynikającej z reputacji. Jednakże wartość reputacji zależy m.in. od ilości firm konkurujących na rynku oraz od wielkości i nowoczesności ich potencjałów produkcyjnych. W efekcie zmian tych czynników zmianie ulega także ta część dochodu spółki, która jest przypisywana reputacji.
Metoda berlińska (Schmallenbacha) - metoda ta należy do mieszanych metod wyceny przedsiębiorstw. Podobnie jak metoda szwajcarska zakłada, że na wartość firmy wpływa zarówno jej zdolność do generowania przychodów jak i wartość majątkowa, przy czym obu tym cechom nadaje jednakową wagę.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL